I Arjeplog vågade man gå emot det systemet med detaljstyrning där varje insats planeras i exakta minuter och istället lät man medarbetarna ta fram ett system för planering och personalen styra över sin arbetsdag. Att våga lita på medarbetarna och sluta detaljstyra visade sig vara ett framgångsrecept.
För nackdelen med att detaljstyra medarbetare med minutschema, som är ett vanligt arbetssätt i svensk hemtjänst, är många. Det ska ge överblick och kontroll på kostnader men leder ofta till stress och alltför tajta scheman. Det tar inte höjd för att man inom hemtjänsten jobbar med människor som ibland behöver mer tid för omsorg än ”minutschemat” tillåter. Det är också ett system som bygger byråkrati.
Resultatet av att skippa detaljstyrning blev mer nöjda brukare och personal som trivs. För motivationsforskningen visar entydigt att människor tycker om att kunna styra över sitt arbete och ha möjlighet att använda sin professionella kompetens för att lösa problem. Det skapar yrkesstoltheten och arbetsglädje. Så trots att bristen på arbetskraft inom vård och omsorg i vanliga fall är stor, så kan Arjeplogs hemtjänst välja och vraka bland sökande.
Gör som Arjeplog - lyssna på medarbetarna. Lita på att de vill och kan göra ett bra jobb, Svårare än så behöver det inte vara för att bli en attraktiv arbetsgivare. Om du vill komma igång så är min 10 veckors digitala utbildning en bra början. Läs mer om den
Läs hela artikeln från DN här.